Stilling ledig

Seniorrådgiver digitalisering – Digital Gravferdsmelding

Vil du bidra til å utvikle digitale tjenester som gjør hverdagen enklere for innbyggere i en krevende livssituasjon?

Bli litt bedre kjent med oss

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark søker en seniorrådgiver i fast 100 % stilling.

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (SFVT) er tjenesteeier for en ny nasjonal innbyggertjeneste; Digital gravferdsmelding. SFVT er også nasjonal fagmyndighet for gravplass-sektoren og har ansvar for utvikling og veiledning på dette området. 

Digital gravferdsmelding (DGM) er vår viktigste digitale satsning de nærmeste årene. Første versjon er nå tilgjengelig og blir brukt i 10 kommuner, og målet er at den er landsdekkende i løpet av 2026. 

Digital gravferdsmelding skal gi etterlatte økt selvbetjening og bedre informasjon ved dødsfall og gravferd. Se video.

Prosjektet er en del av regjeringens digitaliseringsstrategi og utvikles i samarbeid mellom SFVT som tjenesteeier og Digdir som utvikler. Teamet settes sammen med kompetanse fra begge sider. Fra SFVT: prosjektleder, forretningsutvikler, driftskoordinator og jurist. Fra Digdir: scrum-master, UI/UX-designer, tech-lead, front- og back-end. 

Kontaktinformasjon

Prosjektleder:
Ola Asp
Telefon: 33 37 11 34/91 86 82 49

Søknadsfrist:
Søndag 9. november 2025

Søk på stillingen

Om stillingen

Du vil jobbe tett med prosjektleder og fungere som forretningsutvikler /tjenestedesigner, med ansvar for å koble teknisk utvikling med faglige behov.

Du får en sentral rolle i videreutvikling og utrulling av tjenesten, og vil samarbeide med aktører som gravferdsbyråer, gravplassmyndigheter, tros- og livssynssamfunn, helsetjenesten – og ikke minst innbyggerne selv.

Arbeidsoppgaver:

  • Forretningsutvikling, produkteierskap og gevinstrealisering
  • Kartlegging av brukerbehov og koordinering av nasjonal utrulling
  • Avtaleoppfølging og dialog med interessenter; gravplass- og gravferdssektoren, samt helsevesen og kommune
  • FDV-koordinering og risikoanalyse
  • Brukerveiledning, opplæring og markedsføring
  • Integrasjonsoppfølging og kravspesifikasjoner
  • Sikre god kommunikasjon mellom fagmiljø og teknisk utvikling
  • Bidra til tjenestekatalog, begrepsarbeid og UI-design

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

Krav:

  • Mastergrad eller tilsvarende kompetanse som er relevant for stillingen
  • Erfaring med digitalisering og forretningsutvikling
  • Kjennskap til agil metodikk og tjenestedesign
  • Kunnskap om offentlig forvaltning

Ønskelig:

  • Erfaring med digitale tjenester og produktutvikling
  • Erfaring/utdanning fra fagområder som gir innsikt i menneskers livssituasjon, som f.eks. helse, sosialantropologi, pedagogikk el.l.
  • Erfaring fra offentlig sektor eller samarbeid med offentlige aktører

Personlige egenskaper vi ser etter:

  • Gode evner innen relasjonsbygging og interessenthåndtering
  • Strukturert og selvstendig arbeidsform
  • Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig
  • Gode formidlingsevner

Personlig egnethet tillegges vekt.

 Vi tilbyr:

  • En spennende og meningsfull jobb i et viktig nasjonalt digitaliseringsprosjekt.
  • Et godt fagmiljø med engasjerte kolleger.
  • Pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse (det blir trukket 2 % pensjonsinnskudd fra lønnen).
  • Gode sosiale ordninger med fleksibel arbeidstid, og mulighet for fjernarbeid/hjemmekontor etter avtale med leder.
  • Lønn som seniorrådgiver i stillingskode 1364. Lønnen ligger i lønnsspennet kr 700 000 – 865 000,- avhengig av kvalifikasjoner. For særlig godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
  • Arbeidssted: Tønsberg.

Verdt å merke seg før du søker hos oss:

Tilsetting skjer med forbehold om finansiering i statsbudsjett 2026. 

Vi tar forbehold om endring av oppgavene til stillingen. Det vil bli noe reisevirksomhet i stillingen.

Det er 6 måneder prøvetid i stillingen.

Det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste. Vi er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal speile mangfoldet i samfunnet, og oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke.

Trenger du mer informasjon om stillingen eller om oss? Da er det bare å ringe prosjektleder Ola Asp på telefon 33 37 11 34/ 91 86 82 49.

Vi ber om at søknad, med referanser, vedlagt vitnemål og relevante attester, sendes elektronisk via jobbnorge.no. 

Søknadsfrist:
Søndag 9. november 2025.

Søk på stillingen

Mer om oss

Statsforvalteren er statens representant i fylket. Gjennom veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.

Inkludering og mangfold er en styrke, og vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. 

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har ca. 190 medarbeidere. Vi har kontor i Skien og Tønsberg. Hovedkontoret ligger i Skien. Innen utløpet av 2029 skal embetet ha halvparten av de ansatte ved hvert av kontorstedene.

Powered by Labrador CMS